Potrivit unei analize publicate de cei de la wall-street.ro pe baza unor date furnizate de Oficiul European de Statistică (Eurostat), românii se află pe ultimul loc din Uniunea Europeană în ceea ce privește comerțul online. Asta în condițiile în care piața online înregistrează totuși creșteri de la an la an.
Interesul scăzut al românilor față de cumpărăturile online poate fi pus pe seama lipsei de experiență în acest domeniu de aici decurgând și lipsa încrederii față de cei care vând produse online. Cu toate acestea, potrivit statisticilor și a diverselor sondaje efectuate pe acest segment, majoritatea internauților se arată totuși interesată de a apela la acest tip de comerț, fără a mai pierde timp cu deplasările la sediile magazinelor fizice.
În acest moment se poate identifica o neconcordanță în ceea ce privește dorințele și intențiile utilizatorilor de internet în ceea ce privește comerțul online și cifrele publicate de raportul Eurostat. Această diferență poate fi pusă pe baza faptului că mulți dintre cei care au afaceri în domeniul comerțului nu conștientizează încă importanța trecerii în mediul online și preferă comerțul clasic. O abordare greșită, din păcate.
În acest caz, se poate ajunge în situația în care utilizatorii de internet au dorința de a achiziționa diverse produse de la magazine online, dar nu beneficiază de suficientă diversitate. În plus, multe dintre site-urile cu funcție de magazin online nu sunt realizate într-un mod tocmai profesionist ori nu oferă garanțiile pe care le caută un potențial client.
Ori, pentru ca o afacere online să funcționeze – chiar mult mai bine decât una clasică – este nevoie de o oarecare investiție la început și de abordarea cu seriozitate a unei astfel de treceri. În concluzie, un magazin online realizat în mod profesionist, care abordează o politică transparentă în relația cu clienții și care furnizează produse de calitate, va avea cu siguranță succes printre utilizatorii de internet dispuși să-și facă cumpărăturile online.
Ce produse preferă românii atunci când fac cumpărături online
Chiar dacă interesul românilor față de de comerțul online este mult mai scăzut decât în cazul altor țări din Uniunea Europeană, în ultimii ani s-a înregistrat totuși o creștere semnificativă a pieței de e-commerce. Astfel, în 2014 piața de e-commerce s-a dublat față de anul 2013, iar în 2015 crescuse cu 31% față de anul precedent. Potrivit unei analize a unui procesator de plăți online, făcută publică de Agerpress, în anul 2015 românii au făcut cumpărături în valoare de 8,4 miliarde de lei.
În general, românii se axează pe achiziționarea de îmbrăcăminte din magazinele online, tocmai pentru că această industrie a înțeles importanța prezenței în mediul online și impactul acestei mișcări asupra cifrei de afaceri și a menținerii pe piață. Astfel, patru din zece români care au făcut cumpărături online în 2015 au cumpărat haine.
Pe locul doi în preferințele clienților din online se află magazinele de electronice, iar pe locul trei cele cu cosmetice și parfumuri.
În afară de aceste industrii care au înțeles de ceva timp importanța prezenței în mediul online, în ultima vreme și afacerile din domeniul materialelor de construcții și a decorațiunilor au început să își facă simțită prezența printre utilizatorii de internet.
De altfel, așa cum spuneam și mai sus, majoritatea românilor ar prefera să își facă cumpărăturile din mediul online, decât să piardă timp și energie alergând pe la magazinele fizice. Atât timp cât site-ul unei anumite afaceri este bine realizat și oferă clienților toate informațiile necesare și relevante pentru ca aceștia să cumpere un produs cu încredere și în cunoștință de cauză, aceștia nu vor mai privi cu reticență comerțul online.
Care este situația comerțului online în Uniunea Europeană?
Potrivit analizei Eurostat, citată de cei de la wall-street.ro, pe primul loc în ceea ce privește efectuarea cumpărăturilor din mediul online se află britanicii. 81% din totalul populației cu vârsta cuprinsă între 16 și 74 de ani a făcut cumpărături pe parcursul anului trecut, procentul fiind așteptat să crească și mai mult în acest an, potrivit analizei amintite.
Pe următoarele locuri se situeză, în ordine, Danemarca (79%), Luxemburg (78%), Germania (73%), Olanda, Finalnda și Suedia (71).
La polul opus, cei mai puțin cumpărători online se înregistrează în Cipru (23%), Bulgaria (18%) și România. Conform statisticilor, în țara noastră doar 11% din totalul populației cu vârsta cuprinsă între 16 și 74 de ani a comandat produse sau servicii online.
În concluzie, loc de creștere a acestui procent este, precum și condițiile necesare pentru ca acest lucru să se întâmple. Ceea ce lipsește însă este conștientizarea din partea cât mai multor proprietari de afaceri că viitorul este reprezentat de prezența în online și creșterea încrederii românilor în sistemul de plăți online. Odată depășite aceste bariere ne vom putea bucura și noi de un loc mai onorabil în topul țărilor din Uniunea Europeană care optează pentru comerțul electronic.
Your thoughts, please